Lesnícka osada Kyslinky je jednou z mála zachovaných unikátnych typov lesníckeho osídlenia na Slovensku. Najväčšou zaujímavosťou Kysliniek je jej poloha v centrálnej časti Poľany, priamo uprostred krátera vyhasnutého stratovulkánu Poľana.
Na Kyslinkách nájdete typické lesnícke stavby s hospodárstvami, vzácne horárne, zaujímavú železničnú telefónnu búdku, zvyšky mostných konštrukcií i pôvodný domček uhliara.
Osada vznikla v súčinnosti s budovaním Vígľašskej lesnej železnice v rokoch 1904 – 1906, ktorá slúžila do roku 1975. Trať lesnej železnice viedla v dĺžke 23 km po trase Vígľaš – Očovská píla – Hrochotský mlyn – Bugárová – Bátová – Kyslinky. V sezóne tu bývalo ubytovaných do 200 lesných robotníkov. Dnes je tu sídlo Lesnej správy Kyslinky a trvalo tu dodnes pôsobí niekoľko lesníckych rodín. Lesnícku osadu Kyslinky vyhlásili LESY SR, š.p. za „významné lesnícke miesto“.
Malá osada v Poľane je súčasnosťou obce Hrochoť a vedie k nej niekoľko turistických trás.
Prístup: Do osady vedie po doline novo zrekonštruovaná cesta z dediny Hrochoť, alebo z Očovej. Rovnako sem vedie viacero značených turistických trás z okolia Detvy, či Horehronia.
Náročnosť trasy: nenáročná
Zaujímavosti v okolí: Jánošíkova skala (3 km), vodopád Bystré (5 km)
Dátum odhalenia: 09.07.2010
GPS súradnice: N 48°39'12.8" E 19°25'47.6"
Lesnícka osada Kyslinky vznikla krátko nato ako Fridrich Habsburg odkúpil Vígľašské panstvo od predchádzajúceho majiteľa Mikuláša Kissa a začal v r. 1905 s výstavbou železnice na zvážanie dreva. Jej základom bola prvá horáreň na Kyslinkách priamo v kráteri sopky, čím sa tvoril unikátny typ lesníckeho osídlenia na Slovensku (r. 1904-1906), kde bývalo ubytovaných aj 200 lesných robotníkov a približne 70 stálych obyvateľov. Dnes tu trvalo žije pár lesníckych rodín v typických lesníckych stavbách s hospodárskymi budovami. Najväčšia budova, pôvodne slúžiaca Vysokej škole lesníckej a drevárskej ako výcvikové centrum s ubytovacou kapacitou päťdesiat osôb, je sídlom Lesnej správy Kyslinky. Z pôvodných stavieb sa zachovali horárne, pôvodný domček uhliara, zvyšky mostných konštrukcií i zaujímavá železničná telefónna búdka, pozostatok spomínanej lesnej železničky. Tu dal vybudovať Fridrich Habsburg pán Vígľašského panstva. Mala rozchod 760 mm a viedla na 23 km dlhom úseku cez Vígľaš-Očová Píla-Hrochotský Mlyn-Bugárová-Bátová-Kyslinky-Polianka. Za účelom zvážania dreva slúžila lesníkom 70 rokov a bola jediným spojením Kysliniek s okolitým svetom. Pre jej nerentabilnosť ju však v r. 1975 zrušili a osadu sprístupnili asfaltovou cestou. Dnes sa osada môže pochváliť tým, že sa nachádza v CHKO Poľana a v Poľovnom revíri Chránená poľovná oblasť Poľana, ktorý získal v r. 2013 Cenu Edmonda Blanca.