Havária sa stala v roku 1956, väčšina miestnych obyvateľov sa podrobnosti o nej dozvedela až v roku 2006.
Jedna z najväčších povojnových leteckých katastrof v Československu sa stala 3. júla 1956 v časti Poľanská pri Lome nad Rimavicou. Väčšina miestnych obyvateľov sa podrobnosti o nej dozvedela až po odtajnení materiálov vojenskej vyšetrovacej správy v roku 2006, päťdesiat rokov po havárii.
Vtedajší režim tajil akékoľvek informácie o leteckej katastrofe. K miestu nehody sa nesmel nikto priblížiť. Miestni dlho špekulovali, že mohlo ísť o atentát, ak dôstojníci boli nepohodlní pre vtedajší režim.
Oficiálne informácie o leteckej katastrofe v Lome nad Rimavicou sú dostupné na webovej stránke ministerstva obrany.
"Havarované lietadlo D-47 patrilo prvej letke dopravného leteckého pluku. Počas celej cesty posádka dodržiavala vopred určený letový plán aj výšku 3000 metrov, hoci let mierne narúšali mraky. Let prebiehal v poriadku až do 15.09 h. Posádka vtedy nahlásila dispečerskému stanovisku Zvolen posledné údaje. O minútu ešte žiadala zameranie z goniometra Zvolen, ktoré okamžite dostala. Následne sa lietadlo pod ostrým uhlom zrútilo. Pri obrovskej explózii bol stroj rozmetaný na kusy a všetky osoby na palube boli na mieste mŕtve. Vyšetrovanie sa začalo ešte v ten deň vo večerných hodinách."
Ako sa ďalej uvádza, podľa záverov vyšetrovania nehodu spôsobili tri silné búrky, ktoré sa spojili v mieste preletu. Silný náraz vetra poškodil krídla a lietadlo sa stalo neovládateľné. Chybu urobil pozemný personál, keď pilotov neinformoval o blízkej búrke v smere letu a nenariadil im vyhnúť sa jej. Časť viny podľa vyšetrovania ide na vrub aj posádke, ktorá informácie o počasí nežiadala. Jeden z vinníkov nehody bol potrestaný výstrahou od nadriadeného generála, ďalší dostal päť dní väzenia na hlavnej strážnici.
Žulový pamätník, pripomínajúci haváriu vojenského lietadla, odhalili v Poľanskej 29. júla 2011. Obec si od českého Vojenského historického archívu vyžiadala vyšetrovaciu správu o nehode, ktorá obsahuje aj menný zoznam obetí nešťastia. Tie sú vyryté do pamätníka na mieste nehody.
Vojenské lietadlo americkej výroby D-47 so šiestimi členmi posádky a náčelníkom kádrovej služby 22. výsadkovej brigády Bohumilom Bullom vzlietlo z pražského letiska Kbely. V Pardubiciach vyzdvihlo 14 ďalších dôstojníkov, väčšinou z intendačnej služby, ktorá mala na starosti hospodárenie a zásobovanie armády. Let smeroval do Prešova.
Očití svedkovia, ktorí sa vtedy nachádzali na poli neďaleko miesta pádu lietadla, hovorili o silnej búrke a počuli aj hukot motorov lietadla. Následne sa stroj strmhlav zrútil na zem. Trup lietadla bol vraj zaborený do zeme a v okolí desiatok metrov boli rozmetané telá vojakov a viaceré predmety. Lietadlu zrejme počas búrky odtrhlo časť výškového krídla. Strmhlavý pád bol už potom neodvratný. Okrem šiestich členov obsluhy lietadla tvorilo posádku aj 15 českých dôstojníkov.